Dnešní výrobní závod byl
založen v roce 1920 pod názvem ADE-Werke. Tehdejší produkci představovaly zemědělské
stroje a přívěsy. Po druhé světové válce byla produkce obnovena v roce 1946 pod
názvem Gerätebau Waltershausen. Roku 1948 byl závod přejmenován na VEB Fahrzeugwerk
Waltershausen a pod tímto názvem fungoval až do privatizace v roce 1991. Od
roku 1956 začala produkce vozidla DK 3 (Dieselkarre). Vozidlo bez kabiny
řidiče, ovládané pouze pákami bylo vlastně přestavbou akumulátorového vozíku
(elektrokáry) vybavené dieselovým motorem. Tato verze byla vyvinuta ještě v
továrně v Ludwigsfelde. Vylepšená verze, už pod názvem Multicar M 21, se začala
vyrábět o dva roky později a do roku 1964 se jich vyrobilo 14 000. Během
následujících deseti let vzniklo 42 500 vozidel typu M 22 už s
jednomístnou kabinou řidiče. Do roku 1978 se vyráběl typ M 24.
Ze 25 600 vyrobených kusů šlo 48 % na export. Následoval typ M 25
s dvojmístnou kabinou, hojně rozšířený také v bývalém Československu. Ten se
stal exportním šlágrem - na export, především do zemí RVHP šlo až 70 %
produkce. Do ukončení výroby v roce 1993 bylo vyrobeno přibližně
100 000 kusů typu M 25, od roku 1991 vybavených moderním motorem VW a
poté také IVCO. Mezi lety 1993 a 2009 vznikal model M 26. Mezitím, v roce 1998,
se Multicar stal součástí firmy Hako. V tomto období byla zavedena výroba
malého univerzálního nosiče nástaveb TREMO, jehož výroba běží dosud. Aktuální
modely univerzálních vozidel Multicar jsou M 27 a FUMO.
Žádné komentáře:
Okomentovat